Sommerferie på toppen av tabellen

Postet av Driv Idrettslag - Fotball den 25. Jun 2016

(Furuset 2-Driv 2 3-7) Toppoppgjøret ved IKEA ble strengt talt aldri spennende. Et energiløst hjemmelag hang ikke med de opplagte gjestene som til slutt tok en svært komfortabel seier. 14 år gamle Mats Haug fikk æren av å sette inn rekruttenes siste og sitt første mål på seniornivå da han banket inn et frispark oppunder tverrliggeren.

Referatet i dag er for første gang skrevet av en spiller som spilte 90 + tillegg, så leserne skal få med seg hva som er hovedfokuset når man er på banen.
IKEA kunstgress sto for tur i vårsesongens siste kamp. En litt småsutrete gjeng som ikke virket så veldig på ved oppvarming, blant annet Stubberud synes det gjør vondt å slå pasninger så han vil ikke spille.

Kampen starter litt nølende fra begge lag, men det tar ikke så lang tid før Driv bestemmer seg for å gi Furuset mulighet til å putte i eget bur. Innkastbonanza ved innbytterbenkene. Flåten bestemmer seg for å nikke ballen opp på garderobetaket. Ny betydelig dårligere ball tas i bruk. Den 12 år gamle keeperen (14 år red.anm. Keeperen er referentens lillebror) Theo, brukte litt tid på å få med seg at kampen var i gang og sto trygt plassert på streken et par ganger han burde spankulert ut å plukket opp ballen (mulig taktikk for å slite ut både spiss og Flåten).

Driv angriper bra i åpningen, og løper i filler de halvgamle stopperne til Furuset. Det er slik mål 2 og 3 rulles inn, med overtall på deres siste tredjedel.
Mye sleivspark som forsøk på skudd, ender til slutt som ett «tap-in» mål. 0-4.

Humøret er godt, men konsentrasjonen svekkes en del. Fomlete og slapt en mot en spill ender med en skuddperle fra hjemmelaget. 1-4. Bytte på rekruttlaget, hvor formspiller nummer 1 slippes til. Sugen på flere mål etter A-lagsdebuten dagen før kommer Sean alene med keeper. Han legger ballen hardt og kontant rett i armene til keeper. Svakt til Sean å være.

En Furusetspiller klatrer på taket for å hente «den gode ballen», god teknikk. Noen frekke luker, men ellers lite som skjer siste 20 min av 1. omgang.
Det er før den halv frekke forsvarslinjen til bortelaget bestemmer seg for at vi skal prøve å spille oss ut… resten sier seg selv, kjempesjanse imot med andre ord. Referenten bestemmer seg for å legge inn sin lille keeperapell, nikker ballen iskaldt over til corner. L itt småsvimmel blåses det til pause på stillinga 1-5. Vet ikke hvor det femte målet kommer fra, lite snakk om det i pausen også.

Mads maser om den farlige 5-1 ledelsen og prøver å dra opp eksempler på når vi ikke har lykkes med slike sifre før, han lykkes ikke.

2. omgang starter med et presist gjennomspill og en stor sjanse som Theo redder ut og får utsparket, smart. Flåten spiller pasning og signaliserer vondt, men tydelig bare sugen på en hvil. Tobias flyttes ned på backen. Anders får ikke beskjed om at han skal inn som stopper. Det blir litt kaos som ender med et 2-5 mål.

Mye fine luker igjen fra rekruttene, som gjør enkelte motspillere en smule aggressive.

Theo bokser ballen bakover i duell med en Furusetspiller som blir liggende med ballen mellom beina. Referenten sparker hardt å kontant å prøver å treffe ballen, men sparker den stakkars hjelpesløse mannen et par ganger i kneet. Dommeren blåser straffe for Theo sin «forseelse», og slenger med et gult kort. 3-5.

Referenten går rolig til Mads og spør hva stillingen er, 3-5 blir bekreftet.

Frisparkmål 3-6 til Driv, wohhoo. Furuset tydelig frustrerte og bestemmer seg heller for å prøve å skremme oss vekk. Et par alt for sene taklinger på vår fotrappe kaptein, mange frispark som utnyttes dårlig gang på gang. Furuset bestemmer seg for å gjøre flere bytter til det ikke er flere spillere å bytte. Den ene midtbanespilleren vil fortsatt av banen og sparker hissig kapteinen vår i beina uten fokus på ball, det blåses i takt med at samme mann gir kapteinen en relativt god høyre hook, som selv får stakkars Stein ned i bakken. Furusetspilleren sendes fortjent av banen. 5 minutter senere er det en annen takling uten noe forsøk på ball, nytt rødt kort og 9 mot 11 i favør Driv.

Dette gir rom til at vi kan spille ball. Å holde ballen i laget har vi aldri verken prøvd eller gjort før så det ender med mye paniske, upressa forsøk på Robin Bakke som lunter rundt oppe på topp. Mannen klarer å bomme på de alle fleste vinkler, den mest minneverdige er kanskje forsøket på chip som ender i magehøyde på keeper. Frispark på hjørnet av 16 som referenten ønsker kreditert «Coaching i verdensklasse», etter å ha ropt frem 14 år gamle Mats til å skyte. Godt plassert svakt midt mellom armene til keeper. Kjempescoring!

Kampen ender med 7-3 seier til rekruttlaget, som tar sommerferie på toppen av tabellen.

Furuset 2 - Driv 2 3-7 (1-5)

IKEA-banen

Laget: (4-4-2) Theo, Anders, Flåten, Stubberud, Kevin, Tobias, Stein, Troy, Mats, Sean, Felix, Bakke.

Driv Fotball senior