Unggutta sentrale i sterk borteseier til rekrutten

Postet av Driv Idrettslag - Fotball den 28. Mai 2016

(Skaubygda-Driv 2 2-3) I en tett og jevn kamp, fylt med dueller og freske fraspark reiste det unge rekruttlaget laget hjem med alle poengene fredag kveld. En taktisk god kamp kombinert med voldsom vinnervilje sørget for at hvittrøyene henger med på toppen av tabellen.

Fredag ettermiddag, endelig helg. Pent vær, duften av tente griller og lyden av hermetiske bokser med tørsteslukker høres over hele bygda. Men det får vente for Driv 2, eller bedre kjent som rekruttlaget. Fredag kveld er kampkveld. Denne fredagen går turen til Skaubygda, ved Dal skole ute på Nesodden. For første gang på 5 år skal gutta spille kamp på grus(!) Panikken brer seg i timene før kampstart, ingen har sett eller brukt grussko på mange år. De yngste i troppen vet knapt hva en grusbane er. Men dette skal vise seg å gå meget bra.

I tillegg til panikken rundt skovalg ble det voldsomme svetteringer under trenerens armer i timene før avspark. Forfallene tikket inn. Sykdom, jobb, skader. Noen telefoner senere var et slagkraftig lag stablet på beina, deriblant 3 guttespillere og to comebackgutter. Til sammen et lag med en snittalder på under 19 år.

På en smal og kort grusbane var det lite som tydet på en fintspillende kamp. Coach manet til defensiv disiplin og en meget direkte spillestil. Og bortelaget tar umiddelbart kommandoen. Rustad vinner det som er i lufta og plager livet av vertenes forsvar. Etter 8 minutter spilles han igjennom og plassere ballen iskaldt forbi keeper og i mål.

Bortelaget fortsetter i samme spor. Defensivt meget konsentrert og Skaubygda tvinges til avslutninger fra langt hold. De få gangene til treffer ramma har Bartosz god kontroll. Halvveis i omgangen dobler Driv ledelsen. Skøyum er tøff i duellen med keeper og Kenneth får en enkel jobb med å plassere ballen i det tomme buret.

Den smale banen tvinger hjemmelaget rundt på kantene, men der har rekruttene to gode backer. 15 år gamle Kevin Wickstrøm gjør en strålende kamp og blir bare bedre og bedre utover matchen. På motsatt side har Grøholt`n gjort comeback, sammen med flankespiller Fela. Begge to med meget akseptable inntreden, selv om sistnevnte måtte forlate banen kvarteret før slutt med krampe.

Sentralt i banen er bortelaget også sterke, spesielt i lufta. 10 minutter før pause går det derimot litt for fort langs bakken og hjemmelaget sniker inn en redusering. 1-2 holder seg til pause og lagene kan børste støv av buksene.

I andre omgang er det klart for en ny debutant på rekruttlaget. 14 år gamle Mats Haug entrer banen og gjør en meget god figur.

Skaubygda åpner omgangen best, men bortelaget har grei kontroll. Som i første omgang tvinges de blå vertene til avslutninger fra langt hold, men en meget god Bartosz er trygg i alt han foretar seg. Fremover i banen skaper vi ikke all verden, men vi har Mathias Hov. På en perfekt slått corner stuper Matta fram på første stolpe og stanger ballen i mål i duell med keeper. En scoring det oser vinnervilje av og vel fortjent. Unggutten har slitt med skader i sesongstarten og var også tvilsom til denne kampen. Men Hov lapper seg selv sammen og leverer virkelig varene på Dal stadion.

Driv har god kontroll på kampen. De er taktisk smarte, drar ned tempoet i lar klokka jobbe for seg. Dette frustrerer hjemmelagets spillere og supportere og Driv får det akkurat som de vil. I jakten på redusering sender vertene flere mann i angrep. Det betaler seg 4 minutter før full tid da blåtrøyene slipper til litt for enkelt bak forsvarsfireren og reduseringen er et faktum.

Dette skal sørge for nervepirrende sluttminutter. Dommeren finner det for godt å legge til 5 minutter. Rustad flyttes lenger ned i banen for å rydde unna i luftrommet. Der har unggutta vært best i hele kampen på imponerende vis. To minutter på overtid stoppes bortelaget på en kontring og Skaubygda må avslutte med 10 mann etter to gule kort. Det hindrer ikke de blå i å skape en kjempesjanse like etter, men Bartosz er sikkerheten selv. Etter dette kontrollerer hvittrøyene kampen og 8(!) minutter på overtid blåser mannen med fløyte av kampen til stormende jubel fra bortelagets supportere, spillere og trenerapparat.

En av sesongens tøffeste bortekamper er gjennomført og med 3 deilige poeng reiser laget tilbake til Ytrebygda og tar en velfortjent helg.

Neste kamp er fredag 3 juni hjemme mot Wam-Kam kl.18.30.

Skaubygda-Driv 2 2-3 (1-2)

Dal stadion

Tilskuere: 37

Laget: (4-4-2)

Bartosz, Anders, Troy, Flåten, Kevin, Fela, Braathen, Hov, Skøyum, Kenneth.

Innbyttere: Mats Haug og Jonas Hov

0-1 Rustad 8 min