Avgjorde på overtid i dramatisk lokaloppgjør

Postet av Driv Idrettslag - Fotball den 9. Jun 2017

Oppegård og Driv braket løs i et herlig lokaloppgjør på Greverud kunstgress. Lagene fulgte hverandre hele veien og byttet på ledelsen underveis. Men da alle trodde det gikk mot poengdeling, falt avgjørelsen på overtid. (Arkivfoto: Magne Berg)

Åpningen av matchen er jevnspilt og ingen av lagene klarer å tilrive seg initiativet. Bortelaget spiller seg riktignok til flere dødballer, men det mangler sting i avslutningene. De tilreisende fikk sving på forsvarsspillet og det tok nesten en halvtime før vertene kom til første avslutning.

I det halvtimen er passert tar Driv ledelsen. Hovel mottar ballen på hjørnet av 16-meteren og vender ned mot dødlinja. Ringreven finner Nyquist på bakerste stolpe som banker ballen i mål. Oppegård svarer minuttet etterpå. Rot på egen halvdel serverer hjemmelaget som like godt limer ballen i krysset. Like etter må Braathen ut med et strekt leddbånd.

De gulkledde tar initiativet fullstendig og fem minutter før pause er kampen snudd. Et kjapt frispark gjør de blåkledde til statister og to touch senere sitter ballen i nota bak en sjanseløs Jimmy. Pausen kommer beleilig for gjestene og temperaturen i garderoben er høy. Guttene i blått er ikke fornøyd med å rote bort ledelsen.

Bortelaget entrer kunstgresset i 2.omgang med fornyet energi. En relativt pentspillende 1.omgang blir byttet ut med to lag som går i krigen for hver eneste ball. Det fører etterhvert til flere kort enn sjanser, men Driv kler kampbildet best og graver til seg målsjanser. Timen er spilt når gjestene setter sin andre for dagen. Hovel er igjen servitør da han trer igjennom Nyquist som iskaldt plasserer ballen mellom beina på burvokteren.

Nå er det blåtrøyene som kjører kampen. Flere dødballer og Stein er bare en tynnere pannelugg unna å stange sine gutter i ledelsen. Troy får også en mulighet, men er i ubalanse da han blåser ballen over. Ut av ingenting går Oppegård igjen i ledelsen. Et innlegg fra høyre treffer en umarkert gultrøye som stanger ballen i vinkelen.

Med 10 minutter igjen endrer gjestene formasjonen og satser alt på utligning. Det betaler seg minutter før slutt. Flåten blir revet ned i feltet og fløytespesialisten peker på straffemerket. Hovel er sikker som banken (Askim og Spydeberg Sparebank. red.anm.) og lagene er like langt. Klubbnomaden står nå med 8 mål på like mange kamper.

Men kampen er ikke over. I det uret bikker 90 minutter eksploderer det blant de fremmøtte på Greverud. Oppegård får vende opp i gjestenes felt og kan enkelt sette inn seiersmålet. Et hardt slag for et hardtkjempende bortelag. Personlige feil ble avgjørende på en dag da samtlige av blåtrøyene jobber sokkene av seg.

Gutta samler seg etter kampen og enes om å fokusere på prestasjonen frem mot hjemmekampen torsdag.

Oppegård-Driv 4-3 (2-1)

Greverud kunstgress, ca 30 tilskuere.

Laget: (4-4-2) Jimmy, Vemund, Flåten, Stian, Tobias, Stein, Sørsdal, Troy, Braathen, Nyquist, Hovel. Innbyttere: Fredrik, Eirik, Sean.

0-1 Nyquist 30 min

1-1 Oppegård 31 min